ฝึกหัดการออกแบบสื่อส่งเสริมการขายผ่านกระบวนการคิดสร้างสรรค์และการออกแบบ สามารถถ่ายทอดข้อความเพื่อการสื่อสารเชิงการตลาดผ่านรูปแบบสื่อที่มีความหลากหลาย เน้นสื่อสิ่งพิมพ์ สื่อดิจิทัล และสื่อในรูปแบบวัตถุสามมิติที่มีโครงสร้างมาตรฐานที่พับขึ้นรูปจากวัสดุแผ่น แสดงให้เห็นถึงความมีเอกภาพในชุดของผลงานออกแบบสื่อสาร
To practice the promotional media design with creative and design process to convey marketing communication messages through various media, emphasize on printing media, digital media, and 3D-based media with standard structure developed from sheet material, demonstrate the unity in a set of communication design
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
|---|---|
| CLO-1 | นักศึกษาสามารถเลือกเทคนิคทางศิลปะและการออกแบบที่เหมาะสมในการปฏิบัติงานออกแบบ เช่น การทำ Sketch Design การระบุวิธีการผลิต วัสดุ การติดตั้งที่เหมาะสมกับปัจจัยทางวิศวกรรมพื้นฐานของการออกแบบสื่อเชิงศิลป์ได้อย่างสวยงาม มีเอกภาพ และมีความคิดริเริ่มไม่คัดลอกผลงานของผู้อื่น สอดคล้องกับโจทย์การออกแบบสื่อเพื่อส่งเสริมการขาย |
| CLO-2 | นักศึกษาสามารถเตรียมความพร้อมในปฏิบัติงานออกแบบสื่อเชิงศิลป์เพื่อส่งเสริมการขาย ทั้งในความพร้อมด้านวินัยและความรับผิดชอบต่อตนเองและผู้อื่น การรักษาเวลา การเคารพความคิดของผู้อื่น และความพร้อมในด้านการเตรียมอุปกรณ์ และเครื่องมือสำหรับการปฏิบัติการออกแบบ แสดงถึงความตระหนักรู้ในการเป็นนักออกแบบมืออาชีพในอนาคต |
| CLO-3 | นักศึกษาสามารถเลือกเทคนิคและวิธีการในการนำเสนอผลงานออกแบบได้อย่างเหมาะสม เช่น การทำหุ่นจำลองด้วยวัสดุหลากหลายประเภท การวาดภาพ การลงสี และคอมพิวเตอร์กราฟิก สามารถสื่อสารจากแนวความคิดในการออกแบบสื่อเชิงศิลป์ออกมาได้อย่างเป็นรูปธรรม มีความประณีต สวยงาม ตลอดจนพูด และเขียนนำเสนอผลงานด้วยภาษาที่เหมาะสม |
| CLO-4 | นักศึกษาสามารถเชื่อมโยงคุณค่าทางการใช้งานเพื่อการสื่อสาร การเล่าเรื่อง การถ่ายทอดข้อความ หรือสาระ คุณค่าเชิงอารมณ์ และคุณค่าด้านความงามที่ปรากฎในงานออกแบบสื่อเชิงศิลป์ของตนเองได้ |
LineID: apinapus
Email address: apinpus.ch@kmitl.ac.th
Office hours: Monday-Friday 9.00 am -16.00 pm
Susan M. Weinschenk. 2011. ไม่ใช่แค่ออกแบบได้ แต่ออกแบบโดน 100 Things Every Designer Needs to Know about People. สำนักพิมพ์วีเลิร์น (WeLearn): กรุงเทพฯ
David Dobner. 2020. Graphic Design School : A Foundation Course for Graphic Designers Working in Print, Moving Image and Digital Media. Thames & Hudson Ltd: London, United Kingdom
Ellen Lupton, Jennifer Cole Phillips. 2011. Graphic Design Thinking: Beyond Brainstorming. Princeton Architectural press: New York, United States
Alina Wheeler. 2018. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken: New Jersey, United
StatesLester, P. (2005). Visual communication: images with messages (4th ed.). Boston: Cengage Learning.
Jack Z. Sissors, Roger B. Baron. (2010). Advertising Media Planning, Seventh Edition. Mcgraw-Hill Education
Daniel. Rowles. (2025). Digital Branding: How to Successfully Build and Measure a Brand Online (4TH). Kogan Page Ltd (GB)
Robin Landa. (2021). Advertising by Design: Generating and Designing Creative Ideas Across Media. Wiley
Helen. Katz. (2025). The Media Handbook: A Complete Guide to Advertising Media Selection, Planning, Research and Buying. Routledge, Chapman & Hall, Incorporated
Course Introduction and Overview
- Types and Categories of Promotional Media
- Lecture, Pre-assessment quiz
- Discuss Case Studies of Promotional Media
Data Analysis for Brand Creation
- Customer Persona
- Brand Identity & Character
- USP & Mood Board
- Lecture: Branding, Target Audience Analysis
- Workshop: Mood Board Creation
Project 1 Kick-off (Café Media)
- Assign Project 1 (30 Points)
- Lecture: In-Store Media & POP Design
- Lecture: Types of POP, Menu Design, Standees
- Start concept development
Project 1 Development (Concept & Sketch 1)
- Presenting Café Concept & Brand Identity
- Develop Sketch V.1 (Focus on Print Media)
- Consultation
Project 1 Development (Sketch 2)
- Presenting Sketch 1
- Develop Sketch V.2 (Focus on 3D/POP)
- Consultation
Project 1 Development (Study Model)
- Presenting Sketch 2
- Make Project 1 Study Model
Project 1 Development (Prototype)
- Study Model Presentation
- Develop study model into prototype
- Consultation
Project 1 Presentation
- Present work (Pitching) and Storytelling
Project 2 Kick-off (Community Product)
- Lecture: Interview techniques, Observation
- Plan fieldwork
Project 2 Development (Data Analysis & Concept)
- Presenting Data from Fieldwork (Synthesis
- Lecture/WS: Data Synthesis (e.g., Empathy Map)
- Present P2 Concept
Project 2 Development (Digital Media)
- Lecture: Digital Media Design (Social Media, Web)
- Presenting P2 Sketch 1
- Develop Sketch V.2 (Focus on Digital Media)
- Consultation
Project 2 Development (3D Media/Packaging)
- Presenting P2 Sketch 2
- Develop Sketch V.3 (Focus on 3D: Packaging, Booth)
- Consultation
Project 2 Development (Study Model 1)
- Presenting P2 Sketch 3
- Make P2 Study Model 1 (e.g., Packaging Mock-up)
- Consultation
Project 2 Development (Study Model 2)
- Presenting P2 Study Model 1
- Make P2 Study Model 2 (e.g., Booth/Display Mock-up)
- Consultation
Project 2 Development (Prototype) & Presentation Prep
- Presenting P2 Study Model 2
- Presentation Preparation (Pitching)
- Make Project 2 Final Prototype
- Rehearse Final Pitch
Project 2 Presentation & Wrap-up
- Course Summary
- Present work (Final Pitching)
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
|---|---|---|---|---|
เก็บคะแนนย่อย | 3, 4, 5 | CLO-1 | 15 % | - |
โครงงานที่ 1 | 9 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 30 % | - |
โครงงานที่ 2 | 16 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 45 % | - |
การส่งงาน และมีส่วนร่วมในชั้นเรียน | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 | CLO-2 | 10 % | - |
1. Attendance Requirement – Students must maintain a minimum attendance rate of 80% to pass the course. Failure to meet this requirement will result in an automatic grade of FA (Fail due to Attendance).
2. Facility Usage Regulations – Students must strictly follow the XDIM (3DBCD&IM) program’s regulations regarding the use of all facilities. Violations will result in immediate expulsion from the classroom for that session, and the session will be counted as an unexcused absence.
3. Assessment Attendance – Absence from a scheduled assessment will result in a 100% deduction of the score for each assessment component involved.
4. Late Submissions – Assignments submitted after the deadline will be penalized by a 50% deduction of the score for each related assessment component.
5. Grading Policy – The grading policy follows the academic regulations of King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang (KMITL).
A (X ≥ 80)
B+ (75 ≤ X < 80)
B (70 ≤ X < 75)
C+ 65 ≤ X < 70)
C (60 ≤ X < 65)
D+ (55 ≤ X < 60)
D (50 ≤ X < 55)
F (X < 50)
1. Commitment and Responsibility – Students are expected to show consistent engagement in class activities and demonstrate responsibility by completing all assigned tasks with diligence and quality.
2. Consequences of Inconsistency – In cases where students show a lack of consistency or fail to deliver assignments with satisfactory quality, the supervising instructor reserves the right to reject submitted work. Additional assignments may be given to reinforce skills and improve competency.
3. Preparedness and Time Management – Students must come to class prepared and stay up to date with course progress. As the course operates in a project-based, simulation-like environment, milestones and time constraints are strictly enforced to simulate real-world industry challenges.
4. Classroom Cleanliness – Maintaining a clean and organized classroom is a shared responsibility. A messy or unprepared classroom reflects a lack of professionalism. Instructors may refuse to provide consultations or evaluate student work if the learning environment is deemed unsuitable.
5. No Food Policy – Eating in the classroom is strictly prohibited to maintain cleanliness and hygiene. Food may attract pests such as rats, insects, or even snakes, which can damage student projects, pose safety hazards, and spread disease.