ฝึกปฏิบัติการออกแบบบรรจุภัณฑ์ ตามกระบวนการคิดสร้างสรรค์ ผ่านการคิดค้นรูปทรงสามมิติ และกราฟิกของบรรจุภัณฑ์หลากหลายประเภท เพื่อสื่อความหมาย แนวคิด และสารสาระสำคัญ ตามหลักการพื้นฐานของบรรจุภัณฑ์ ซึ่งประกอบด้วย การบรรจุ การปกป้อง การอำนวยความสะดวก และการสื่อสาร โดยคำนึงถึงวัตถุประสงค์และบริบทของบรรจุภัณฑ์ รวมถึงการสร้างความโดดเด่นสะดุดตา
A practice of package design with creative thinking methods to explore threedimension forms and surface graphic of various types of package to convey meaning, concept, and key message according to basic principles of packaging including containment, protection, convenience, and communication, with consideration of packaging purpose, context, and visual impact
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
---|---|
CLO-1 | Students can explain the history, evolution, meaning, and importance of packaging, categorize materials and basic types of packaging, provide information for design, and explain fundamental design principles. |
CLO-2 | Students experiment with new ideas and problem-solving approaches for design projects, analyze data to aid in packaging design, and apply creative concepts to project design. |
CLO-3 | Students can work collaboratively in teams, exchange opinions, and engage in polite and reasoned critique/discussion in class. |
CLO-4 | Students can present the content of the design project comprehensively according to specified details, enhancing understanding of the design process and the final product. They choose appropriate presentation media, ensuring meticulousness and beauty, and can present clearly in both Thai and English. |
CLO-5 | Students can create sketches and models by applying packaging design techniques and skills, designing packaging that meets the communication needs of users and stakeholders, considering aesthetics, human factors, and utility. |
ชัยรัตน์ อัศวางกูร. 2550. ออกแบบให้โดนใจ: คู่มือการออกแบบบรรจุภัณฑ์สำหรับผู้ประกอบการและนักออกแบบ. เชียงใหม่: สำนักพิมพ์วิทอินบุ๊ค.
อาทิตย์ ฉิมพาลี. 2550. การออกแบบบรรจุภัณฑ์ = Packaging Design. ปทุมธานี: อาทิตย์ ฉิมพาลี
Rosner M. 2012. Packaging Design: Successful Product Brandingfrom Concept to Shelf. Hoboken: Wiley.
German Ucar. 2014. Corrugated Paper Packaging Design. Hong Kong: Design Media Publishing Limited.
Uffelem Van C. 2013. Packaging Design. Switzerland: Braun.
อินทิรา นาควัชระ. 2564. เอกสารประกอบการสอนรายวิชาการออกแบบบรรจุภัณฑ์. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร
สุมาลี ทองรุ่งโรจน์. 2555. Packaging Design ออกแบบบรรจุภัณฑ์. กรุงเทพฯ: บริษัทวาดศิลป์จำกัด.
อุปกรณ์ที่จำเป็น: อุปกรณ์คอมพิวเตอร์ อินเทอร์เน็ต และอุปกรณ์การทำโครงงาน
1. Introduction to the course
2. Preliminary knowledge assessment
3. Basic paper folding techniques
4. Creating grid patterns
5. Complex paper folding patterns
1. Meaning of packaging
2. Importance of packaging
3. History and evolution of packaging
4. Assignment Project 1
1. Components of packaging
2. Types of packaging
3. Basic paper folding for packaging design
4. Project 1: Sketch Design 1
1. Folding Carton design
2. Creativity in designing foldable structures
3. Project 1: Study Model 1 (Project Monitoring & Control)
1. Folding Carton design (continued)
2. Basic principles of packaging design
3. Project 1: Study Model (Project Monitoring & Control)
1. Presentation of Project 1 (Project 1 Close)
2. Evaluating creative ideas in design before learning with foundational design thinking processes
1. Selecting paper suitable for packaging
2. Calculating paper thickness for box folding
3. Design Thinking Process
4. Project 2 (Project Initiation)
1. Creative Packaging Design
2. Graphic Design on Packaging
3. Information for Design
1. 6W1H Questions
2. SWOT analysis
3. Product positioning
(Project Execution)
1. Brand and Logo design
2. Brand Character
3. Project 2 Sketch Design 1
(Project Execution) (Project Monitor & Control)
1. Mood board
2. Project 2 Sketch Design 2
(Project Monitor & Control)
1. Instructor's guidance on creating a Study Model
2. Project 2 Study Model 1
(Project Monitor & Control)
1. Project 2 Study Model 2
(Project Monitor & Control)
1. Project 2 Study Model 2
(Project Monitor & Control)
1. Prototype Testing (Test)
(Project Monitor & Control)
1. Presentation of Project 2
2. Course Summary
3. Post-Learning Assessment
(Project Close)
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
---|---|---|---|---|
Mini-test | 5 | CLO-1 | 10 % | - |
Project 1 | ุ6 | CLO-2 CLO-4 CLO-5 CLO-3 | 30 % | - |
Project 2 | 16 | CLO-2 CLO-3 CLO-4 CLO-5 | 60 % | - |
Submit assignments on time. Late submissions will incur a deduction of 20% per day.
Plagiarized work will not be assessed.
80 - 100 = A
75 - 79 = B+
70 - 74 = B
65 - 69 = C+
60 - 64 = C
55 - 59 = D+
50 - 54 = D
0- 49 = Failed