ศึกษาและจำแนกหลักการทฤษฎีของกระบวนการคิดสร้างสรรค์ เพื่อเลือกวิธีดัดแปลง และกลยุทธ์ในการสร้างรูปแบบใหม่ของสื่อและเนื้อหา คำนึงถึงหลักปัจจัยมนุษย์ทางด้านจิตวิทยาการรับรู้ เพื่อให้ประสบการณ์ในการรับสาระเหล่านั้นต่างไปจากเดิม ประยุกต์ความรู้ทางทัศนไวยากรณ์ หลักการจัดองค์ประกอบทางศิลปะเพื่อกำหนดแนวทางการกำกับศิลป์ที่เหมาะสม เลือกใช้เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลเพื่อการออกแบบในการกำหนดเกณฑ์ทางการออกแบบ และฝึกการแก้ปัญหาโครงการออกแบบสนเทศสามมิติตามเกณฑ์ทางการออกแบบตามเกณฑ์ที่กำหนด
The study of creative thinking tool to select methods and strategies for construct different types of format and contents, concern with human perception, introduce design opportunity in 3D-based communication design to convey existing contents and message via unconventional media, experience by applying principle of visual grammar, visual design, creative process, selecting basic research tools in gathering design criteria, and solving 3D-based communication design problem that meets the design criteria
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
---|---|
CLO-1 | Generate a substantial number of ideas through independent creativity |
CLO-2 | Articulate design concept and explain design process from project initiation to meaning definition, sketching, design development, and final outcome |
CLO-3 | Demonstrate drive in seeking solutions to diverse design challenges through experimentation, knowledge acquisition, and consistent work on project development |
CLO-4 | Relate storytelling principles to structure the content within Re-Format design, concern users emotional response |
CLO-5 | Select effective designs for users, considering aesthetics, function, and social impact, all aligned with project goals |
Face to Face : พุธ 15.00 น. - 17.00 น.
Line Messenger : ทุกวัน 16.00 น. - 17.30 น.
Zoom / Google Meet : นัดหมายตามความจำเป็น
-
Ocvrik, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., & Cayton, D. L. (2009). Art fundamentals: Theory and Practice (11th ed.). New York: McGraw-Hill.
Wallschlaeger, C., & Busic-Snyder, C. (1992). Basic visual concepts and Principles for artists, architects, and designers. New York: McGraw-Hill.
ทิพย์สุดา ปทุมานนท์. (2554). การจัดองค์ประกอบและที่ว่างในงานออกแบบพื้นฐาน (พิมพ์ครั้งที่6). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ลูปตัน, อี. (2557). Graphic design thinking: beyond brainstorming. (จุติพงศ์ ภูสุมาศ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: ไอดีซี พรีเมียร์.
Bramston, D. (2009). Idea searching. Lausanne: AVA.
De Bono, E. (2008). Six frames: for thinking about information. London: Vermilion.
De Bono, E. (2010). Lateral thinking: Creativity step by step. New York: HarperCollins.
Fung, A., Lo, A., & Rao M. N. (2006). Creative tools. The Hong Kong Polytechnic University.
Ingledew, J. (2016). How to have great idea: A guide to creative thinking. London: Laurence king.
Kumar, V. (2010). 101 Design methods: A structured approach for driving Innovation in your organization. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons.
Leborg, C. (2006). Visual grammar. (Oatley, D., Trans.). New York: Princeton architectural press.
Lester, P. (2005). Visual communication: images with messages (4th ed.). Boston: Cengage Learning.
Mcluhan, M. (1964). Understanding media: the extensions of man. New York: McGraw-Hill.
Norman, D. (1995). The design of everyday things (Rev. ed.). New York: Basic Books.
Pilloton, E. (2009). Design revolution 100 products that are changing people’s lives. London: Thames & Hudson.
Pipes, A. (2013). Foundation of art + design (2nd ed.). London: Laurence King.
Introduction to 3DBCD3 : RE-FORMAT
Design Sprint #01: Crazy 8s
Sign Interpretation #01
Design Process and Project Design Brief
Design Sprint #02: S.C.A.M.P.E.R
Sign Interpretation #02
Design Sprint #03
- Visual Design Elements: Image & Typography
- Force Connection
- Sign Interpretation #03 : Context of the Symbol
- Prepare Design Brief for Individual Project
[Midterm]
Individual Project Presentation #01: Brief
- Art Direction
- Design Vocaburary for Re-Format Design
Design Implementation #01:
Visual Design Development
Individual Project Presentation #02: Design Development and Art Direction
Design Implementation #02:
- Design Refinements
- Specifications
Individual Project Presentation #03: Pre-Final
Design Implementation #03: Preparing for Final Design Presentation
Guide to Re-Format Design Process and Design & Project Evaluation
Individual Project Presentation #04: Final Design and Project Presentation
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
---|---|---|---|---|
Individual Project Presentation #01: Brief | 9 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 | 50 % | - |
Individual Project Presentation #04: Final Design and Project Presentation | 16 | CLO-2 CLO-4 CLO-5 | 50 % | - |
1. นักศึกษาต้องมีส่วนร่วมกับกิจกรรมการเรียนในชั้นเรียนและทำแบบฝึกหัดรายสัปดาห์ไม่น้อยกว่าร้อยละ 80 ของเวลาเรียนตลอดภาคการศึกษา
2. นักศึกษาจำเป็นต้องมีอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ Tablet หรือ โทรศัพท์มือถือ ที่สามารถเชื่อมต่อเข้าใช้โปรแกรมกระดานดิจิทัล และใช้สืบค้นข้อมูลเพื่อทำกิจกรรมการเรียนในทุกสัปดาห์
3. รูปแบบการจัดการเรียนการสอนเน้นการเรียน Onsite เป็นหลัก เฉพาะกรณีนักศึกษามีความจำเป็นต้องกักตัวเนื่องจากติดเชื้อโควิด 19 ให้แจ้งผู้สอนเพื่อทำการจัดการเรียนการสอนในรูปแบบผสมผสาน
4. แต่งกายสุภาพถูกกาลเทศะ รักษามารยาท และรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่นอย่างตั้งใจ
การวัดผลการเรียนรู้ใช้วิธีอิงเกณฑ์ โดยให้เกรด A, B+, B, C+, C, D+, D และ F มีหลักการแบ่งเกรด ดังนี้
A คือ 100 - 80 คะแนน
B+ คือ 79 - 75 คะแนน
B คือ 74 - 70 คะแนน
C+ คือ 69 - 65 คะแนน
C คือ 64 - 60 คะแนน
D+ คือ 59 - 55 คะแนน
D คือ 54 - 50 คะแนน
F คือ 49 - 0 คะแนน