ฝึกฝนพัฒนาทักษะการสร้างผลผลิตของงานออกแบบสำหรับสื่อบูรณาการผ่านการจำแนกรูปแบบ เทคนิค และกระบวนการผลิตชิ้นงานของสื่อที่เกี่ยวข้อง ใช้หลักการคิดสร้างสรรค์มาดัดแปลงรูปแบบของสื่อที่มีอยู่แล้ว ให้มีความหลากหลายในการสื่อความ คำนึงถึงความถูกต้อง การเข้าถึง และสุนทรียภาพในการถ่ายทอดเนื้อหาผ่านสื่อรูปแบบใหม่ มีการเลือกและกำหนดกระบวนการสร้างสรรค์งานออกแบบที่ชัดเจนเป็นขั้นตอน คำนึงถึงหลักการยศาสตร์ การปฏิสัมพันธ์ระหว่างมนุษย์กับสิ่งของ ความสวยงาม เลือกวิธีการนำเสนอ ผ่านวิธีนำเสนอ สื่อนำเสนอ หุ่นจำลอง หรือต้นแบบในการนำเสนองานได้อย่างเหมาะสม
To practice and develop skills in constructing design outputs for integrated media, classify the variety of media, production techniques and process, modify existing media with creative thinking methods to convey meaning that enhance human interaction through form and object with considerations of spatial relationship, human affordance, ergonomics, aesthetic, concern on effectiveness, efficiency, reachability, and appreciation of contents, present design output with mock-up model and qualified presentation
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
---|---|
CLO-1 | Manipulating various techniques to create mock-up models for effective communicating and refine the originality of each design |
CLO-2 | Maintain and organize the work space for facilitating effective learning and project execution |
CLO-3 | Communicate the content of design projects through both physical media, such as posters, and computer-based presentations, clearly convey the design process and the strengths of final design |
CLO-4 | Produce design outputs and crafting accurate physical mock-up model to communicate message and reflect design ideas |
CLO-5 | Demonstrate ability to select and apply design elements that effectively conveyed the message of the design projects |
Face to Face : วันพุธ 16.00 น. - 17.00 น.
Line Messenger : ทุกวัน 16.00 น. – 18.00 น.
Google Meet / Zoom : นัดหมายตามความเหมาะสมและจำเป็น
โนโมโตะ, เค. (2560). คู่มือเทคนิคการประกอบแบบจำลองฉบับปรับปรุง [Nomoken new edition] (ไมตรี เมธเศรษฐ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: เดกช์เพรส.
Alvin R. Tilley, (2002). The Measure of Man and Woman, Human Factors in Design, New York, NY, Watson-Guptill Publication.
Henry, K. (2012). Drawing for product designers. London: Laurence king.
Bramston, D. (2009). Material thoughts. Lausanne: AVA.
Canal, F. (Ed.). (n.d.). Sketching & rendering: Techniques for product designers. Singapore: Basheer graphic books.
Dumas, J. & Redish, J. (1999). A practical guide to usability testing. Exeter, England Portland, Or: Intellect books.
Eissen, K., & Steur R. (2008). Sketching: Drawing techniques for product designers. Amsterdam: BIS
Eissen, K., & Steur R. (2011). Sketching: The basics. Amsterdam: BIS.
Elam, K. (2011). Geometry of design (2nd ed.). New York: Princeton architectural press.
Jackson, P. (2012). Structural packaging: Design your own boxes and 3-d forms. London: Laurence king.
Jackson, P. (2014). Cut and fold techniques for pop–up designers. London: Laurence king.
Jackson, P. (2014). Cut and fold techniques for promotional materials. London: Laurence king.
Jackson, P. (2014). Folding techniques for designers from sheet to form. London: Laurence king.
Jackson, P. (2017). Cut and fold paper textures techniques for surface design. London: Laurence king.
Lim, J. (2009). Bio-structural analogues in architecture. Singapore: Page one.
Robertson, S., & Bertling, (2013). How to draw: Drawing and sketching objects and environments from your imagination. Culver city, CA: Design studio press.
Robertson, S., & Bertling, (2014). How to render: The fundamental of light, shadow and reflectivity. Culver city, CA: Design studio press.
Rohde, M. D. (2013). The sketchnote handbook: The illustrated guide to visual note taking. San Francisco, CA: Peachpit press.
Sherman, W. (2013). Playing with sketches. Singapore: Page one.
Stensel, P. (2007). Design in life. Singapore: Pearson education south asia.
Vyzoviti, S. (2006). Super surfaces generating forms for architecture, products and fashion. Singapore: Page one.
- Introduction to DESIGN STUDIO FOR INTEGRATED MEDIA 3 : MEDIA & CONTENT
- Quick Sketch
หลักการทำ Preliminary Sketch Design
Composition & Basic Inkjet Output Techniques
Practice in Preliminary Sketch #01: Composition of Form and Basic Scenarios
Type of Model Making #01: Study Model
Practice in Preliminary Sketch #02: Graphic for Object Design
Type of Model Making #02: Mock-up Model
[Midterm] Study and Mock-up Model Presentation
Images and Materials Reference Board
Design Production Process #01: Visual Design
Design Production Process #02: Development
Design Production Process #03: Prepare for Final Model Production
Design Production Process #04: Final Model Detail Refinement
Final Model and Final Design Presentation (เฉพาะชิ้นงาน)
[Final] Integrated Media Design Final Presentation: สรุปกระบวนการ Design Production จากเริ่มจนสิ้นสุดโครงการ
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
---|---|---|---|---|
[Midterm] Study and Mock-up Model Presentation | 9 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 20 % | - |
Final Model and Final Design Presentation (เฉพาะชิ้นงาน) | 15 | CLO-3 CLO-4 CLO-5 | 40 % | - |
[Final] Integrated Media Design Final Presentation: สรุปกระบวนการ Design Production จากเริ่มจนสิ้นสุดโครงการ | 16 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 40 % | - |
1. นักศึกษาต้องมีส่วนร่วมกับกิจกรรมการเรียนในชั้นเรียนและทำแบบฝึกหัดรายสัปดาห์ไม่น้อยกว่าร้อยละ 80 ของเวลาเรียนตลอดภาคการศึกษา
2. นักศึกษาจำเป็นต้องมีอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ Tablet หรือ โทรศัพท์มือถือ ที่สามารถเชื่อมต่อเข้าใช้โปรแกรมกระดานดิจิทัล และใช้สืบค้นข้อมูลเพื่อทำกิจกรรมการเรียนในทุกสัปดาห์
3. รูปแบบการจัดการเรียนการสอนเน้นการเรียน Onsite เป็นหลัก เฉพาะกรณีนักศึกษามีความจำเป็นต้องกักตัวเนื่องจากติดเชื้อโควิด 19 ให้แจ้งผู้สอนเพื่อทำการจัดการเรียนการสอนในรูปแบบผสมผสาน
4. แต่งกายสุภาพถูกกาลเทศะ รักษามารยาท และรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่นอย่างตั้งใจ
การวัดผลการเรียนรู้ใช้วิธีอิงเกณฑ์ โดยให้เกรด A, B+, B, C+, C, D+, D และ F มีหลักการแบ่งเกรด ดังนี้
A คือ 100 - 80 คะแนน
B+ คือ 79 - 75 คะแนน
B คือ 74 - 70 คะแนน
C+ คือ 69 - 65 คะแนน
C คือ 64 - 60 คะแนน
D+ คือ 59 - 55 คะแนน
D คือ 54 - 50 คะแนน
F คือ 49 - 0 คะแนน