ศึกษาหลักการพื้นฐานของการสื่อสารด้วยภาพ การใช้ภาษาภาพ กฏของเกสตอลท์ ภาพและพื้นภาพ ความสัมพันธ์ระหว่างที่ว่าง ขนาดและสัดส่วน ประเภทของการจัดองค์ประกอบทางศิลปะ ที่มีผลต่อการรับรู้ทางการมองของมนุษย์ ผ่านกรณีศึกษาและกระแสความเคลื่อนไหวด้านศิลปะและการออกแบบ ฝึกฝนการสร้าง แนวคิดของผลงานการออกแบบสนเทศสามมิติที่มีกระบวนการคิดสร้างสรรค์อย่างเป็นขั้นตอน
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
---|---|
CLO-1 | Students can choose to use principles and techniques in art, including visual elements, art composition, Gestalt perception theory, Kobayashi Image Scale, and visual grammar principles, to create creative concepts for design projects that emphasize visual perception, based on guidance and discussions with the instructor. |
CLO-2 | Students can connect fundamental design principles and theories in discussions and critiques in a logical manner to create design works that emphasize visual perception. This process reflects an open-minded attitude and discipline in teamwork, such as punctuality, mutual respect for opinions, and responsibility in their role as designers. |
CLO-3 | Students can choose to use basic design research tools such as content analysis, textual analysis, case study investigation, and creative techniques through various research sources to develop design projects that emphasize visual perception. |
CLO-4 | Students can categorize and select images based on visual elements and art composition principles to appropriately convey content or messages in design projects that emphasize visual perception. |
CLO-5 | Introduce to design Quality |
Monday-Friday 9:00-16:00 (Office Hours)
Line ID: Apinapus
E-mail address: Apinpus.ch@kmitl.ac.th
ชะลูด นิ่มเสมอ. (2553). องค์ประกอบของศิลปะ (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพฯ: อัมรินทร์
ทิพย์สุดา ปทุมานนท์. (2554). การจัดองค์ประกอบและที่ว่างในงานออกแบบพื้นฐาน (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพฯ:
สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ปาพจน์ หนุนภักดี. (2553). หลักการและกระบวนการออกแบบงานกราฟิกดีไซน์. นนทบุรี: ไอดีซี พรีเมียร์.
Pipes, A. (2013). Foundation of art + design (2nd ed.). London: Laurence King.
Munari, B. (2008). Design as Art. London: Penguin Books. (Original work published 1971)
Munari, B. (2010). Drawing a tree. Verona, Italy: Corraini. (Original work published 1978)
Ocvrik, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., & Cayton, D. L. (2009). Art fundamentals:
Theory and Practice (11th ed.). New York: McGraw-Hill.
Pipes, A. (2013). Foundation of art + design (2nd ed.). London: Laurence King.
Wallschlaeger, C., & Busic-Snyder, C. (1992). Basic visual concepts and Principles for artists,
architects, and designers. New York: McGraw-Hill.
Warm up: Visual elements
Visual elements
Light and Shadow
Interrelationship of forms & Gestalt Theory
Grid and Patterns: Repetition
Scale and Balance
Color wheel
Grid and Patterns & Colors
Midterm
Paper: Pattern, Paper folding
Model making: Paper model: การเลือกและการประกอบรูปทรงด้วยกระดาษบาง: Plants
Model making: Paper model: การเลือกและการประกอบรูปทรงด้วยกระดาษหนา: Drawer
Model making: Foam model: Self-character
Final Project
Final Project
Final Project Presentation
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
---|---|---|---|---|
Assignment | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 80 % | - |
Final Project | 16 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 20 % | - |
Submit every assignment on time; if submitted late, 1 point will be deducted per day.
If the assignment is not submitted within that week, no points will be awarded.
Grading according to the registration system