ศึกษาหลักการและกระบวนการสร้างเรื่องราว สถาปัตยกรรมของข้อมูลสำหรับเนื้อหาและผู้รับสารที่มีความแตกต่าง เพื่อเตรียมเนื้อหา หรือข้อความสำหรับการออกแบบการสื่อสารผ่านสื่อหลากชนิด
The study of principle and method of narrative telling and information architecture
for different contents, messages, audiences, prepare contents or messages for communication through various design channels
Upon completion of this course, students are expected to be able to
CLO ID | CLO Description |
---|---|
CLO-1 | Articulate information architecture with hierarchy of content |
CLO-2 | Search for both primary and secondary information to use in creating a story |
CLO-3 | Explain the principles and methods of data management, including how to tell the content |
CLO-4 | Choose suitable storytelling techniques to communicate the design project |
Face to Face : วันศุกร์ 16.00 น. - 17.00 น.
Line Messenger : ทุกวัน 16.00 น. – 18.00 น.
Google Meet / Zoom : นัดหมายตามความเหมาะสมและจำเป็น
นาฟลิก, โคลนุส บาเมอร์, & วงศ์กิตติธร, ฐานันดร. (2021). Storytelling with data. บุ๊คสเคป.
Bernard, S. C. (2011). Documentary Storytelling. Amsterdam University Press.
Kisak, P. B. E. F. (2015). An Overview of Narrative Techniques: “Story Telling” (First ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform.
Lupton, E. (2017). Design Is Storytelling (1st ed.). Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum.
Mckim, R. H. (1980). Thinking Visually: A Strategy Manual For Problem Solving. Lifetime Learning Publications.
Cooper, A., Reimann, R., & Cronin, D. (2007). About Face 3. Wiley.
Sevilla, C. (2002). Information Design Desk Reference. Crisp Learning.
เครื่องคอมพิวเตอร์และอุปกรณ์ที่จำเป็น
Introduction to Narrative & Information Architecture
- Where story come from?
Fiction and Non-fiction
From Drama to Data
Information Architecture [1]
Information Architecture [2]
Information Architecture [3]
Information Architecture [4]
Midterm Exam/Evaluation
Understanding Story [1]
Understanding Story [2]
Understanding Story [3]
Turn Data into Drama
Design Storytelling [1]
Design Storytelling [2]
Design Storytelling [3]
Design Storytelling [4]
Final Exam/Evaluation
Assessment Activity | Weeks | CLOs | Percent (%) | Remarks |
---|---|---|---|---|
สถาปัตยกรรมของข้อมูลจากกรณีศึกษาประเภทเกมส์หรือแอพลิเคชั่น | 8 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 | 40 % | - |
การสื่อสารเนื้อหาโครงการออกแบบจากวิชา RE-FORMAT | 17 | CLO-1 CLO-2 CLO-3 CLO-4 | 60 % | - |
1. นักศึกษาต้องมีส่วนร่วมกับกิจกรรมการเรียนในชั้นเรียนและทำแบบฝึกหัดรายสัปดาห์ไม่น้อยกว่าร้อยละ 80 ของเวลาเรียนตลอดภาคการศึกษา ตามข้อกำหนดของสถาบันฯ
2. นักศึกษาจำเป็นต้องมีอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ Tablet หรือ โทรศัพท์มือถือ ที่สามารถเชื่อมต่อเข้าใช้โปรแกรมกระดานดิจิทัล และใช้สืบค้นข้อมูลเพื่อทำกิจกรรมการเรียนในทุกสัปดาห์
3. รูปแบบการจัดการเรียนการสอนเน้นการเรียน Onsite เป็นหลัก เฉพาะกรณีนักศึกษามีความจำเป็นต้องกักตัวเนื่องจากติดเชื้อโควิด 19 ให้แจ้งผู้สอนเพื่อทำการจัดการเรียนการสอนในรูปแบบผสมผสาน
การวัดผลการเรียนรู้ใช้วิธีอิงเกณฑ์ โดยให้เกรด A, B+, B, C+, C, D+, D และ F มีหลักการแบ่งเกรด ดังนี้
A คือ 100 - 80 คะแนน
B+ คือ 79 - 75 คะแนน
B คือ 74 - 70 คะแนน
C+ คือ 69 - 65 คะแนน
C คือ 64 - 60 คะแนน
D+ คือ 59 - 55 คะแนน
D คือ 54 - 50 คะแนน
F คือ 49 - 0 คะแนน